WAALWIJK – Vervoerder Arriva blijft ook na 2026 verantwoordelijk voor het busvervoer in Oost-Brabant. Dat blijkt uit de uitslag van de aanbesteding die de provincie Noord-Brabant heeft georganiseerd. De nieuwe concessie gaat in op 13 december 2026 en loopt tot medio 2039.
Het gebied Oost-Brabant is het grootste ov-concessiegebied van de provincie en strekt zich uit van Hilvarenbeek en Waalwijk tot Oss en Boxmeer. De nieuwe concessie betekent een flinke kwaliteitsimpuls: het busaanbod groeit met 15 procent in dienstregelinguren, en er komen meer en snellere rechtstreekse verbindingen. Zo krijgen zowel Kaatsheuvel en de Efteling als Waalwijk directe, snelle verbindingen naar zowel Tilburg als ’s-Hertogenbosch.
Daarnaast wordt de huidige lijn 99 Uden-Nijmegen omgevormd tot een hoogwaardige Bravodirectlijn. Er worden meer dan 170 nieuwe, comfortabele en volledig zero-emissie bussen ingezet. Op belangrijke stadslijnen in Tilburg en ’s-Hertogenbosch komen bussen met een metro-achtige uitstraling.
Om het ov in Oost-Brabant te laten meegroeien met de verstedelijking, investeert de provincie jaarlijks 3,5 miljoen euro bovenop het bestaande ov-budget. Steden als Tilburg, ’s-Hertogenbosch en Oss moeten zo ook in de toekomst goed bereikbaar blijven met de bus. Vanaf januari 2026 wordt al gestart met de hub- en haltetaxi Bravoflex als aanvulling op het reguliere busvervoer.
Gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders benadrukt het belang van deze uitbreiding: “Na een lastige coronaperiode groeit het ov in Brabant weer. Met deze nieuwe concessie zetten we de eerste stap richting Bus Rapid Transit.” Jan Pieter Been, regiodirecteur van Arriva Zuid, is trots op het vertrouwen van de provincie: “We zijn ontzettend blij met de gunning. Zo kunnen we ons blijven inzetten voor optimaal openbaar vervoer voor alle reizigers in Oost-Brabant.”
Na afloop van de wettelijke bezwaartermijn worden dit najaar meer details bekendgemaakt over het toekomstige aanbod.