Valse Vodafone-telefoontjes leiden tot gevaarlijke bankfraude

15 sep , 10:38 Nieuws
ouderen telefoon
© Pixabay

De Fraudehelpdesk waarschuwt voor een nieuwe golf aan valse telefoontjes uit naam van Vodafone. Verschillende melders kregen te horen dat er een wetswijziging of nieuwe veiligheidseisen van kracht waren, waardoor hun telefoon zogenaamd een update moest uitvoeren.

Tijdens de gesprekken werd slachtoffers gevraagd op een link te klikken, een app te downloaden of een programma te installeren. In sommige gevallen kregen de oplichters via een zogenoemde remote access tool toegang tot het toestel. Dit leidde tot opvallende problemen: het scherm werd zwart, bankapps bewogen automatisch over het scherm of de telefoon crashte volledig.

Gevoelige gegevens gevraagd

De fraudeurs gingen ver om persoonlijke informatie buit te maken. Zo vroegen zij sommige melders om een kopie van hun identiteitsbewijs, een foto van hun gezicht of het rijbewijs tegen de telefoon te houden. In meerdere gevallen werd ook verzocht de bankapp te openen, waarna later bleek dat er geld was afgeschreven zonder dat slachtoffers zelf verificatiestappen hadden gezet.

Malware als oorzaak

Volgens de Fraudehelpdesk wijst dit op het gebruik van malware die meekomt met de geïnstalleerde software. Zodra de oplichters toegang hebben, zien zij mee op het scherm en kunnen zij bankhandelingen uitvoeren zonder dat de gebruiker dit doorheeft.

Advies aan consumenten

De Fraudehelpdesk benadrukt dat het belangrijk is nooit op links te klikken of apps te installeren na dit soort telefoontjes. Wie toch een download heeft uitgevoerd, wordt geadviseerd direct de bank te bellen, het toestel te laten controleren op malware en tot die tijd geen bankzaken meer te doen via de smartphone.

Twijfelt iemand of er sprake is van fraude, dan is persoonlijk advies beschikbaar via de Fraudehelpdesk: www.fraudehelpdesk.nl/contact.

Bron: Fraudehelpdesk