WAALWIJK – Op donderdag 5 juni vond een indrukwekkende sportieve prestatie plaats: 32 tweedejaars leerlingen van middelbare school De Overlaat bereikten de top van de 1909 meter hoge Mont Ventoux in Zuid-Frankrijk. Het was de derde editie van de Tour du Ventoux, een project waarbij leerlingen maandenlang toewerken naar deze ultieme uitdaging.
Volgens organisatoren Maikel, Eefje, Kamil en Thieu stond ‘leren door doen’ centraal in dit project. In de wintermaanden richtten de leerlingen zich op sponsoracties, zoals de verkoop van worstenbroodjes en paaseitjes, om de reis en het verblijf te kunnen bekostigen. Tegelijkertijd werd er hard getraind – eerst indoor, later op splinternieuwe Cube racefietsen waarmee vanaf maart iedere woensdagmiddag op de weg werd getraind.
“We zagen onderweg bijzondere verbindingen ontstaan tussen leerlingen en begeleiders. Er werd niet alleen gefietst, maar ook veel gepraat. De onderlinge waardering groeide zichtbaar,” blikken de begeleiders terug.
In maart vertrok de groep op ‘hoogtestage’ naar Zuid-Limburg. Vanuit Valkenburg werd lus 3 van de Amstel Gold Race gereden: een pittige tocht van 75 kilometer waarin de leerlingen kennismaakten met klimmen, dalen en lange uren in het zadel. De ervaring bleek een waardevolle voorbereiding op de échte uitdaging die nog zou volgen.
Op donderdag 5 juni was het zover. In Zuid-Frankrijk fietsten alle 32 leerlingen de legendarische Mont Ventoux omhoog. Een klim van ruim 21 kilometer, met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5%. Fysiek en mentaal een enorme beproeving.
“Toch heeft iedereen de top gehaald,” laten de begeleiders trots weten. “Er waren momenten van twijfel, maar met doorzettingsvermogen, een sterke mindset en veel onderlinge support stond iedereen uiteindelijk boven. Een prestatie om nooit te vergeten.”