Jeroen Bosch Ziekenhuis kiest voor nieuw kwaliteitssysteem zonder accreditatie

18 okt , 9:21 Nieuws
jbz
© JBZ

DEN BOSCH – Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) stopt met het huidige kwaliteitssysteem van Joint Commission International (JCI) en kiest samen met de Noordwest Ziekenhuisgroep voor een nieuw, flexibeler systeem. De ziekenhuizen stappen in de landelijke proeftuin ‘Anders Verantwoorden’, die beter aansluit bij de Nederlandse zorgpraktijk en de visie op passende zorg.

Van afvinken naar vertrouwen

Na jaren van accreditaties waarbij strikte toetsing en verantwoording centraal stonden, wil het JBZ meer ruimte creëren voor leren, verbeteren en samenwerken. “De basis is stevig, nu is het tijd voor een volgende stap,” aldus het ziekenhuis. Met de opgedane ervaring uit eerdere trajecten acht het JBZ de organisatie klaar om meer regie te nemen over de eigen kwaliteitsaanpak.

Samen met patiënten en professionals

Het nieuwe systeem legt nadruk op patiëntparticipatie. Besluiten over zorg worden zoveel mogelijk samen met de patiënt genomen, waarbij de zorg dichtbij en persoonlijk blijft. Daarnaast krijgen zorgprofessionals meer ruimte om mee te denken over verbetering van processen en inhoudelijke kwaliteit.

De vier pijlers van het nieuwe systeem

Het kwaliteitssysteem van ‘Anders Verantwoorden’ rust op vier pijlers:

  • Patiëntparticipatie en passende zorg: samen beslissen met de patiënt.
  • Basis op orde: naleving van wet- en regelgeving blijft stevig verankerd.
  • Horizontaal leren: kennisdeling en interprofessioneel leren tussen ziekenhuizen.
  • Vreemde ogen: externe audits blijven, maar zonder overmatige registratie.

Pilot onder academische leiding

De pilot ‘Anders Verantwoorden’ is een initiatief van het Radboudumc en UMC Utrecht, in samenwerking met zorgverzekeraars VGZ en Zilveren Kruis. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ondersteunt het onderzoek naar nieuwe manieren van kwaliteitsborging. Het JBZ sluit als topklinisch ziekenhuis aan bij deze groep om samen met academische centra te werken aan een toekomstgericht raamwerk voor verantwoording.

Met deze stap wil het Jeroen Bosch Ziekenhuis laten zien dat kwaliteit niet alleen draait om regels en rapportages, maar vooral om vertrouwen, samenwerking en continue verbetering van de zorg voor iedere patiënt.