Gezond zwanger de winter in met Nuvola

Foto: Philip Walker via Pixabay

Het weer wordt kouder, de dagen worden korter. Corona ligt op de loer en de winter staat voor de deur! Tijd om goed voor jezelf te zorgen, maar waar moet nu extra op letten om in de zwangerschap een gezonde levensstijl te behouden? Nuvola is er om jullie hierbij te helpen.

Vitamines

Foliumzuur
Om de kans op neuraalbuisdefecten, of wel een open ruggetje of een open verhemelte, vroeg in de zwangerschap zo klein mogelijk te maken, raden we aan extra foliumzuur te slikken. Foliumzuur verkleint namelijk de kans hier op. Het duurt ongeveer 4 weken voordat er extra foliumzuur in je lichaam opgenomen is. Start daarom al met het slikken van foliumzuur op het moment dat je een kinderwens hebt. Slik elke dag een tablet van 0.5 milligram foliumzuur tot en met de tiende week van je zwangerschap.

Vitamine D
Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit de voeding. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van stevige botten en dat is tijdens de zwangerschap extra belangrijk voor jou en je baby. Je lichaam maakt zelf vitamine D aan wanneer je elke dag 15 tot 30 minuten buiten in de zon komt. Vooral in de herfst en de winter is het belangrijk om hier goed op te letten. De Gezondheidsraad adviseert daarom zwangere vrouwen uit voorzorg 10 microgram extra vitamine D te gebruiken. Ook in voeding zit vitamine D, vooral in vette vis zoals zalm en makreel, margarine, en ei. Calcium zit in yoghurt, melk en kaas. Kijk daarom goed naar je voedingspatroon om te kijken of je hierin nog iets kan aanvullen.

Voeding

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om vers, gezond en gevarieerd te eten. De schijf van vijf kan je hierbij helpen. De schijf van vijf bestaat uit: groente en fruit, vetten, graanproducten, vlees-vis(vervangers) en zuivel en dranken. Voor meer informatie over voeding en voeding in relatie tot zwangerschap verwijzen wij naar het voedingscentrum. Hieronder staan een aantal aandachtspunten:

  • Drink elke dag 1,5 – 2 liter water.
  • Eet geen rauwe producten zoals rauw vlees/vis of kaas gemaakt van rauwe melk.
  • Eet je geen vlees of vis? Let er dan op dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. B-vitamines zitten vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke bronnen van ijzer, net als vleesvervangers.
  • We raden het af om in de zwangerschap te roken, alcohol te drinken en drugs te gebruiken. Dit kan schadelijk zijn voor de baby.
  • Eten voor 2 is niet nodig
  • Eet geen vette snacks en vermijd toetjes met veel suiker.
  • Wat wordt nu wel en niet geadviseerd in de zwangerschap? Kijk op de app Zwangerhap

Sport

Het is goed om minimaal een half uur te bewegen als je zwanger bent. Dit kan ook gewoon wandelen of fietsen zijn. Sportte je al en ben je zwanger, dan kun je gewoon blijven sporten. Maar luister goed naar je lichaam en breng je sportinstructeur op de hoogte als je deze hebt. Als je merkt dat het sporten klachten geeft of, doe het dan rustiger aan of stop ermee. Begin je met sporten? Doe dat dan onder begeleiding; je hebt voor zwangere vrouwen speciale sportprogramma’s.
Doe je graag buikspieroefeningen? Schuine buikspieroefeningen kunnen geen kwaad om te trainen, zij versterken de spieren die je buik ondersteunen. De oefeningen voor de rechte buikspieren kun je beter overslaan. De opening tussen je buikwand kan groter worden waardoor je buikwand blijvend kan verzwakken.

Natuurlijk zijn dit maar een aantal gezondheidsadviezen die bijdragen aan een gezonde levensstijl in de zwangerschap. Wil je meer informatie en begeleiding? Neem dan contact met ons op. Ook als je een kinderwens hebt is er al veel mogelijk om je levensstijl hierop aan te passen. Kom langs bij Nuvola kinderwensspreekuur, dan kunnen we individueel kijken wat we voor jullie kunnen betekenen zodat jullie zo gezond mogelijk zwanger kunnen worden!

Afbeelding: voedingscentrum

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden