Restaurants bieden weer afhaalmaaltijden aan

Foto: Rens Groenendijk

WAALWIJK – Horecaondernemers bieden door de gedwongen sluiting van hun restaurant weer afhaalmaaltijden aan en soms zelfs bezorging. We maakten een rondje langs een aantal populaire restaurants en werden verrast door de motivatie om ondanks deze tegenslag het beste ervan te maken. Alle reden om een maaltijd bij de lokale horeca te bestellen om ze door deze moeilijke tijd heen te helpen. En om smakelijk te eten!

Borrelrestaurant James

Arno Heijkoop van borrelrestaurant James in Sprang-Capelle vertelt wat de gedwongen sluiting voor zijn zaak betekent: “Om zeven mensen in vaste dienst aan de slag te houden, zijn we net als een half jaar geleden weer begonnen met afhaalmaaltijden. Onze ploeg flexwerkers, waar ik regelmatig bij drukte een beroep op doe, zal ik nog maar mondjesmaat kunnen inzetten.”

Arno zag de sluiting al aankomen en heeft daar met zijn inkoop rekening mee gehouden. “Ik heb daardoor maar heel weinig hoeven weggooien. We hebben nog een goede laatste avond gedraaid. Nieuw is dat we nu ook lunches aanbieden om af te halen. De kaart hebben we wel wat moeten beperken, maar is toch heel gevarieerd: vlees, herfstmenu’s met wild, vis en vegetarisch. Van de vorige keer hebben we geleerd dat mensen het fijn vinden als we regelmatig gerechten wisselen. We hebben gelukkig een grote groep klanten die ons trouw is. Zo hopen we toch het hoofd boven water te houden.”

Restaurant ’t Spoor

Het echtpaar Christel van Kuik en Bartel Meter van restaurant ’t Spoor in Sprang-Capelle heeft geen vast personeel in dienst. Christel: “We werken gelukkig met studenten als losse krachten, die nog thuis wonen, en dat geeft ons een grotere kans om te overleven. Op zaterdag en zondag gaan we afhaalmaaltijden aanbieden, dat kunnen we met zijn tweeën wel af. Doordeweeks klussen we aan de twee kamers die we aan het maken zijn voor onze B&B.”

De vorige keer kregen Christel en Bartel veel reacties van vaste klanten bij het afhalen van maaltijden. “Het was zó lief, flesjes wijn, kleine attenties, kindertekeningen. Daar voelen we ons door gesteund, ook door de hulp van onze familie. We gaan er toch weer voor, maar het worden moeilijke tijden. Bij de persconferentie van dinsdag heb ik wel een traantje moeten laten. Maar we leggen voor onszelf het accent op wat we wél kunnen doen.” Op het menu staan eenvoudige gerechten, maar ook zeewolf of een pokebowl met vis, kip of beef teriyaki. “Ik regel de logistiek en Bartel staat achter het fornuis”, aldus Christel.

Eetcafé City

Aan de Markt in Waalwijk is Rick Vermeulen, een van de vier compagnons van eetcafé City, ‘klaar voor de storm’, zoals hij het zelf zegt. “De vorige sluiting hebben we benut om alles te schilderen, te behangen en daarna hebben we een redelijke zomer gedraaid. Vier weken dicht overleven we wel, maar de spaarcenten zijn nu op. We hebben vijftien mensen in vaste dienst en zullen weer van de steunregeling van de overheid gebruik maken, maar het probleem is je dat geld niet direct krijgt, terwijl alle vaste lasten gewoon doorlopen.”

De vorige keer had City ook een bezorgdienst. “Nu bieden we alleen afhaalmaaltijden aan voor lunch en diner, met een uitgebreide kaart en desgewenst een drankenpakket erbij. We proberen er iets van te maken, want bij de pakken gaan neerzitten, daar wordt het niet beter van. We moeten er doorheen!”

De Galgenwiel

Borrel- en Eetcafé De Galgenwiel in Waalwijk heeft acht mensen in vaste dienst en biedt naast afhalen ook bezorging aan. Bedrijfsleider Martijn van Esch: “Ze brengen met eigen auto’s de maaltijden, zowel lunch als diner, is dat niet geweldig? We hebben de kaart iets beperkt, tot gerechten die we goed warm thuis kunnen afleveren. Op een speciale manier kunnen we zelfs kogelbiefstuk goed bij de mensen krijgen.”

Opmerkelijk is dat de gerechten voor afhalen en thuisbezorgen zelfs minder kosten dan normaal. Martijn: “Het zijn heel schappelijke prijzen. Uit eten is een beleving, en die kunnen we nu niet bieden, dus is het niet fair om daar extra kosten voor te berekenen. Logistiek is bezorgen een hele opgave, maar we moeten de kansen pakken en er het beste van maken.”

Lokaal voor mekaar

Reclamebureau Pulles & Pulles en webontwikkelaar Mustmedia hebben veel klanten in de lokale horeca. Een half jaar geleden hebben ze voor de ondersteuning van gesloten restaurants in de regio een gratis platform opgezet, Waalwijk Bezorgt, waar de bezoeker snel een overzicht kon krijgen van het aanbod. Jeroen Pulles: “In alle eenvoud willen we concurreren met Thuisbezorgd, waar restaurants een fee aan moeten afdragen. Omdat Waalwijk Bezorgt niet goed de lading dekte, want er meldden zich restaurants aan uit omliggende plaatsen, hebben we een nieuw platform opgezet ‘Lokaal voor mekaar’. Voor de goede orde: je kunt hier niets bestellen, maar krijgt een overzicht van alle aanbieders met hun aanbod en contactgegevens, niet alleen horeca, maar ook een aparte pagina met leveranciers van verse producten en overige, zoals kleding.”

Als de animo te groot wordt, meer dan veertig vermeldingen, zullen aan de nieuwe inschrijvers kosten in rekening worden gebracht, aldus Jeroen. “Dan wordt het meer handling, maar we zullen het zo laag mogelijk houden. Restaurants kunnen ook niet betalen om vooraan te komen, telkens als je de pagina oproept is de volgorde anders. De primaire intentie van ons is om onbaatzuchtig iets te doen voor de horeca. De website is een mooie reclame voor ons, dat is voldoende.”

Fotobijschrift: Jan Kerssens haalt bij borrelrestaurant James in Sprang-Capelle een maaltijd af, die hem door medewerkster Sarina Loever wordt aangereikt. “Ik logeer hier aan de overkant bij een B&B met mijn dochter en kleinkind in verband met een bezoek aan De Efteling. Onze gastvrouw gaf de tip om bij James eten te halen, wel zo gemakkelijk.”

Tekst Rens Groenendijk

Dossier:
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen