Versnelde aanpak knooppunt Hooipolder

Foto:

Rijkswaterstaat komt tegemoet aan de wens van de provincie en Geertruidenberg, Oosterhout, Breda, Werkendam en Waalwijk; knooppunt Hooipolder krijgt voorrang bij de realisatie van de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder.

Versnelde aanpak knooppunt Hooipolder

De provincie Noord-Brabant heeft in november 2017 als vertegenwoordiger van de regio bij minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aangedrongen op versnelling van de aanpak van knooppunt Hooipolder. Rijkswaterstaat heeft de provincie toegezegd een inspanningsverplichting aan te gaan om de aanpassingen aan knooppunt Hooipolder al in 2026 op te leveren.

De nu gestelde MIRT-mijlpaal (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) voor het zuidelijke deel van de wegverbreding A27 is tussen 2027 en 2029. Deze inspanningsverplichting wordt opgenomen in het realisatiecontract van de nog te selecteren aannemer.

Geen extra hinder

De versnelde aanpak van Hooipolder is echter wel afhankelijk van de planning en fasering van de andere werkzaamheden en weggebruikers mogen geen extra hinder ondervinden. Minister IenW Van Nieuwenhuizen: “Dit is mooi nieuws voor de provincie Noord-Brabant en de gemeenten. Als we dit knooppunt onder handen nemen, leidt dat tot betere bereikbaarheid en snellere doorstroming van het verkeer.’’

Balen van sluipverkeer

Volgens Gedeputeerde Van der Maat is het oplossen van de problemen bij knooppunt Hooipolder een grote wens van velen: weggebruikers die dagelijks in de files staan en de inwoners van omliggende dorpen die balen van het sluipverkeer. “Als eindbeeld zien wij een volledig stoplichtvrij Hooipolder voor ons. Dat bleek op korte termijn niet haalbaar. Daarom hebben we als regio het HooipolderPlus-plan bedacht. Een extra investering vanuit de provincie waarmee de files bij realisatie van het plan verdwijnen. Goed dat het gaat lukken om als eerste met dit knooppunt aan de slag te gaan als onderdeel van de verbouwing van de A27. De schop kan wat ons betreft niet vroeg genoeg de grond in.”

Versneld uitvoeren

Bij het onderzoeken of versnelling haalbaar is, is door Rijkswaterstaat onder andere gekeken naar verkeersstromen, fasering van werkzaamheden, extra hinder en financiering. Het blijkt mogelijk om het HooipolderPlus-plan versneld uit te voeren, zonder dat daarmee tijdens de realisatie een groter verkeerskundig probleem gecreëerd wordt op een ander trajectdeel.

Projectmanager Rijkswaterstaat, Marc Lentjes geeft aan: “Wij zijn voortdurend in gesprek met onze regionale partners om te kijken of en hoe we rekening kunnen houden met hun wensen. Dat we nu aan de provincie en gemeenten kunnen toezeggen dat we er alles aan doen om te zorgen dat knooppunt Hooipolder vroeg in het realisatietraject aan bod komt, is daar een pakkend voorbeeld van.”

HooipolderPlus-plan (HPp)

De provincie heeft samen met Rijkswaterstaat en de betrokken gemeenten het zogenaamde HooipolderPlus-plan bedacht om de doorstroming op en rond het knooppunt verder te verbeteren. Omdat door de aanleg van een verbindingsboog de linksaf beweging vervalt, kunnen de verkeerslichten in het knooppunt geoptimaliseerd worden. De linksaf gaande rijstroken die vrijkomen omdat de verbindingsboog wordt aangelegd, worden benut voor het doorgaand verkeer van de A59 van het west naar het oosten. Ook worden op twee plekken de verkeerslichten voor rechts afslaand verkeer weggehaald.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen