De Sjaak luidt noodklok voor kunst van Wim Suermondt

Het koperen beeld ‘Verrezen Christus’ van Wim Suermondt
Het koperen beeld ‘Verrezen Christus’ van Wim Suermondt
Foto: Luuk Aarts

WAALWIJK – Diverse kunstwerken van de belangrijkste naoorlogse Waalwijkse kunstenaar Wim Suermondt (1927-2008) dreigen te verdwijnen uit Waalwijk en omringende gemeenten. Ingrijpen is nodig om het omvangrijke oeuvre van Suermondt – mede-oprichter van Centrum voor de Kunsten De Terp en docent aan het Dr. Mollercollege – intact te houden.

Daarom wordt in het tweede nummer van glossy magazine De Sjaak de noodklok geluid voor de kunst van Suermondt. In een artikel van twintig pagina’s wordt zijn grote belang voor Waalwijk uit de doeken gedaan.

In het tijdschrift voor en over Waalwijk verder tal van lezenswaardige verhalen, onder meer over de Winterdijk, striptekenaar Aimée de Jongh, het gewoonste café van Waalwijk, het kerkje van Besoyen, het koperen jubileum van Stadsdichter Waalwijk, tatoeëerder en kunstenaar Robert Aalbers, de horeca-dynastie Van Cromvoirt, de fotoserie ‘Schoenen in de spotlight’ met tal van beroemde theaterartiesten en ook wordt het mysterie van het moslimgraf op de begraafplaats bij de Clemenskerk opgelost. Daar ligt een heuse prins begraven!

Belangeloos

De Sjaak #2 wordt – net als de eerste editie – in een groot formaat uitgegeven door Stichting Uitgeverij Baard & Kale en is gemaakt door schrijvers Johan van Grinsven en Sjaak Koolen, fotograaf Luuk Aarts en vormgeefster Chantal Berber. Zij hebben ook dit nummer geheel belangeloos gemaakt.

De eerste uitgave van De Sjaak verscheen in november 2015 in een oplage van 1.000 stuks. Het nummer telde 100 pagina’s en kostte 8,95 euro. Omdat nummer 1 snel uitverkocht was, worden van de tweede uitgave 1.400 exemplaren gedrukt. De Sjaak #2 is 128 pagina’s dik en is desondanks 1 euro goedkoper (7,95 euro) dan zijn voorganger.

Als klap op de vuurpijl biedt Uitgeverij Baard & Kale de eerste tweehonderd kopers van De Sjaak een gratis exemplaar aan van het boekje ‘Niemand deed het en 49 andere columns van Sjaak Koolen’ (normale prijs: 8,95 euro). Maar: op = op!

De Sjaak #2 is vanaf 30 april exclusief te koop in The Read Shop in winkelcentrum De Els in Waalwijk.

* De naam De Sjaak is een knipoog naar bekende tijdschriften als de Linda, Wendy, Catherine, Goedele, Youp en Maarten. En er is zelfs een Jezus! Maar ‘de sjaak zijn’ betekent ook: de pineut zijn. De makers van De Sjaak willen met hun uitgave bewijzen dat inwoners van Waalwijk zeker niet de sjaak zijn. De stad heeft namelijk veel te bieden; veel meer dan menigeen vermoedt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen