112

Bankpasfraudeurs maken duizenden euro’s buit door spoofing!

Foto: Bureau Brabant

Steeds vaker worden vooral oudere mensen het slachtoffer van ‘spoofing’, een truc waarbij een oplichter een andere identiteit aanneemt en zich bijvoorbeeld telefonisch voordoet als bankmedewerker. Hij of zij vertelt dan dat de rekening gehackt is en ontfutselt de slachtoffers cruciale bankgegevens. Vaak laat hij ook nog door een handlanger de bankpas, pincode en reader ophalen. Hierna plunderen de fraudeurs de bankrekeningen waarbij in sommige gevallen duizenden euro’s buit gemaakt worden. In Bureau Brabant van maandag 18 oktober werd ruim aandacht hiervoor gevraagd met vijf recente gevallen met beelden van de pinners.

In het opsporingsprogramma van Omroep Brabant kwam een gedupeerde 75-jarige Tilburger aan het woord. Hij vertelde wat hem zaterdag 26 juni 2021 was overkomen. Hij werd die dag rond 12.45 uur gebeld door zogenaamd een Rabobankmedewerkster, die hem vertelde dat hij gehackt was. Hierop heeft de Tilburger informatie aan de ´helpdeskmedewerkster´ gegeven en op haar aangeven handelingen, zoals het verhogen van de limiet, op de computer verricht. Rond 14.45 uur werden de bankpassen en readers bij de bejaarde man, zoals de telefoniste aangaf, opgehaald. Enkele uren later ontdekte hij dat er bij pinautomaten in #Tilburg voor duizenden euro´s geld van de rekeningen was opgenomen.

Advies

De politie benadrukt dat een bank nooit telefonisch om uw pincode zal vragen of iemand langs stuurt om de bankpas(sen) en eventueel reader op te halen. Zodra dat soort informatie gevraagd wordt is het dringende advies om op te hangen, het gesprek te beëindigen, het SMS-bericht te verwijderen en de afzender te blokkeren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen