De Wegenwacht is vorig jaar meer dan 1,3 miljoen keer uitgerukt om te ondersteunen bij pech onderweg. Gemiddeld kwam de pechhulpdienst van de ANWB 3700 keer per dag in actie.
Weggebruikers schakelden de hulp vooral in voor problemen met de accu van hun voertuig. Ook lekke banden en defecten aan de dynamo werden vaak gemeld. Het totale aantal meldingen bleef in 2024 vrijwel gelijk aan dat van 2023.
Met de stijging van het aantal elektrische auto’s nam ook het aantal meldingen van problemen met deze voertuigen toe, met ruim 25 procent. In 2023 registreerde de Wegenwacht 51.000 meldingen van elektrische auto's; vorig jaar waren dat er 65.000. In de meeste gevallen ging het om een lekke band, gevolgd door accu-problemen.
Ongeveer twee derde van de meldingen werd digitaal doorgegeven via de website of app van de ANWB. Daarnaast maakte meer dan 10 procent van de ANWB-leden gebruik van de nieuwe optie 'Ik heb geen haast'. Met deze optie werd hulp binnen drie uur geboden. Volgens de ANWB gaf dit de Wegenwacht de mogelijkheid om leden die wél direct hulp nodig hadden sneller te helpen. Tegelijkertijd werd duurzamer gewerkt door onnodige kilometers te vermijden en hulpverleningen beter te plannen.
De drukste dag van 2024 was dinsdag 9 januari. Door het winterse weer rukte de Wegenwacht toen meer dan 7700 keer uit.