Het kijkgedrag van Nederlanders wordt steeds meer gedomineerd door streamingdiensten, zo blijkt uit een recent onderzoek van VPN Nederland. Maar liefst 80% van de Nederlanders maakt gebruik van minimaal één streamingdienst, en voor bijna de helft (46%) is het een dagelijkse routine geworden.
Kosten en voorkeuren
Uit de enquête onder ruim 600 respondenten blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders gemiddeld tussen de 10 en 20 euro per maand uitgeeft aan streamingabonnementen. De belangrijkste reden om voor een specifieke dienst te kiezen? Het aanbod van series en films. Voor 60% van de gebruikers is dit doorslaggevend, terwijl 26% ook prijs en gebruiksgemak belangrijk vindt.
Hoe vaak kijken Nederlanders?
Streaming is populair: 46% kijkt dagelijks, terwijl 39% wekelijks uitkijkt naar nieuwe afleveringen. Maandelijks gebruik wordt minder vaak genoemd (9%), en slechts 6% geeft aan vrijwel nooit te streamen.
Zelf betalen of delen?
De kosten voor streamingdiensten blijven stijgen, en nieuwe regels rondom accountdelen maken het lastiger om abonnementen te splitsen. Hierdoor betaalt 44% van de gebruikers tussen de 10 en 20 euro per maand. Ongeveer 32% geeft meer uit, met kosten tussen de 20 en 50 euro. Een klein percentage (4%) besteedt zelfs tussen de 50 en 100 euro per maand.
Keuzestress door het grote aanbod
Met ongeveer dertig aanbieders in Nederland is er een overweldigend aanbod van streamingdiensten. Dit maakt de keuze lastig. Naast de prijs en het gebruiksgemak speelt de variatie aan series en films een grote rol in het bepalen van welke dienst het meest aantrekkelijk is.
Wil je meer weten over de uitkomsten van het onderzoek naar streaminggedrag?
Klik hier!