WAALWIJK - De gemeente Waalwijk werkt aan diverse verbeteringen in het parkeerbeleid en de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Dit blijkt uit een recente raadsinformatiebrief. Belangrijke ontwikkelingen zijn onder meer de vervanging van parkeerautomaten, de invoering van 24/7-camerahandhaving in het Promenadegebied en de uitbreiding van laadpalen.
Eerder werd de slagboominstallatie op parkeerterrein De Els-Zuid vervangen door een systeem met vooraf betalen via parkeerautomaten of parkeerapps. De gemeenteraad heeft gevraagd of eenzelfde systeem ook op het Unnaplein kan worden toegepast. Momenteel wordt onderzocht of hier voldoende draagvlak voor is. In mei volgt hierover een voorstel.
De huidige parkeerautomaten zijn economisch en technisch afgeschreven en worden vervangen door nieuwe exemplaren die volledig op zonne-energie werken. Deze automaten zullen, net als die op De Els-Zuid, functioneren op basis van kentekeninvoer. De plaatsing is gepland direct na de zomervakantie.
Sinds 1 januari 2020 zijn de bollards (verzinkbare palen) in het Promenadegebied buiten werking gesteld. Hierdoor kon handhaving alleen nog plaatsvinden door middel van handmatige controles op geparkeerde of rijdende voertuigen.
De gemeenteraad drong aan op strengere handhaving en in de jaarrekening van 2023 werd aangekondigd dat kentekencamera’s ingezet zouden worden. In 2024 heeft de gemeente hiervoor goedkeuring gekregen van het Openbaar Ministerie. Er is inmiddels een leverancier geselecteerd en de technische voorbereidingen voor de installatie van het systeem zijn in volle gang.
De camerahandhaving gaat naar verwachting op 1 april van start en zal 24 uur per dag, 7 dagen per week actief zijn. In de eerste vier weken worden uitsluitend waarschuwingsbrieven verstuurd naar overtreders. Vanaf 1 mei 2025 worden ook daadwerkelijk boetes opgelegd.
De invoering van dit systeem moet ervoor zorgen dat alleen bevoegde voertuigen toegang krijgen tot het Promenadegebied en dat illegaal parkeren wordt tegengegaan. Dit moet de verkeersveiligheid en doorstroming in het gebied verbeteren. De kosten voor de kentekencamera’s worden gedekt binnen de bestaande handhavingsbudgetten door efficiënter te werken.
Op korte termijn start een communicatiecampagne om inwoners, ondernemers en bezoekers te informeren over deze nieuwe maatregel.
Om te voldoen aan de groeiende vraag naar oplaadpunten voor elektrische voertuigen, wordt dit kwartaal het eerste laadplein van Waalwijk gerealiseerd op parkeerterrein Taxandriaweg. Dit laadplein krijgt vijf extra laadpalen, waardoor het aantal laadpunten op deze locatie stijgt van 2 naar 12.
Daarnaast worden in het tweede kwartaal van 2025 nog eens circa 25 nieuwe laadpalen geplaatst verspreid over de gemeente, zodat er een dekkend netwerk ontstaat. Ook bij nieuwbouwprojecten wordt de aanleg van extra laadpalen voorbereid, met verdere uitbreiding in de tweede helft van 2025.
Sinds de eerste laadpalen in Waalwijk geplaatst werden, was parkeren tijdens het opladen gratis. Dit beleid wordt per 1 april 2025 beëindigd. De gemeente heeft geconstateerd dat er regelmatig misbruik wordt gemaakt van deze regeling. Voertuigen worden aangesloten op een laadpaal, maar laden in werkelijkheid niet op, waardoor andere elektrische rijders geen gebruik kunnen maken van de voorzieningen.
Om de beschikbaarheid van laadpalen te garanderen, wordt parkeren tijdens het opladen voortaan betaald parkeren, net als bij reguliere parkeerplaatsen. Tot 1 juni 2025 zal er waarschuwend worden opgetreden en zullen informatieflyers worden uitgedeeld. Vanaf dat moment zal er ook daadwerkelijk worden gehandhaafd op de betaalplicht.
Met deze maatregelen zet de gemeente Waalwijk een stap richting efficiënter parkeerbeheer en een betere laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.