Wat herinneren kinderen zich van het kerstverhaal over de geboorte van Jezus? De pioniers van Zin op School gingen in gesprek met de jongste leerlingen van de Juliana van Stolbergschool in Waalwijk. Zij vertelden fragmenten over een engel, Maria, Jozef, herders en wijzen en hadden daar allerlei creatieve gedachten bij. Enkele fragmenten werden later uitgespeeld door de oudste kinderen. De kerstfilm wordt inmiddels ook landelijk bekeken en zeer gewaardeerd.
‘Het kerstverhaal zelf wordt hier opnieuw geboren!’ reageert iemand op Facebook. ‘Die van jullie doet t fantastisch’, zegt de ene moeder tegen de andere. ‘Wies over Jezus: “Omdat ie lief is”’, citeert een volgende ouder uit de film. ‘Het doet denken aan het tv-programma Praatjesmakers. Kinderen vertellen in eigen woorden wat ze weten over het kerstverhaal. Het is schattig, hilarisch en ontroerend tegelijkertijd’, concludeert de Protestantse Kerk in Nederland in haar overzicht van ‘de meest verrassende kerkelijke films’. Op YouTube en Facebook is het inmiddels ruim 1000 keer bekeken en vele malen gedeeld.
De kerstfilm vormt een onderdeel van de kerstviering die in de klassen werd gehouden en vormt de afsluiting van de kerstcampagne ‘Samen genieten van Kerst’ van de pioniersplek, waarbij alle gezinnen een spel mee krijgen om samen thuis kerst te kunnen vieren. “We hebben er wel extra spelregels bijgedaan, want wat zou het leuk zijn als je het ook kan spelen via videobellen met opa’s en oma’s die niet langs kunnen komen bijvoorbeeld”, vertelt Patricia Slosse. “We hebben spelletjesfanaat dominee Bram Wassenaar uit Drunen gevraagd om die extra spelregels te maken. Zo kun je het toch met meer mensen spelen en samen genieten van Kerst!”
De makers van de film wilden de leerlingen zelf laten vertellen waar het Kerstverhaal over gaat. Pionier-predikant Otto Grevink vertelt: ‘Uiteindelijk ontdek je met de kinderen hoe het kerstverhaal ook alweer ging en hoor je verrassende inzichten van kinderen. Zo wordt die film echt iets van hen en souffleer je hen niet wat we al eeuwen vertellen, maar laat je ze het zelf ontdekken.’
Sandra Gaakeer mocht vervolgens aan de slag met het monteren: ‘Ik kreeg 3 uur filmmateriaal aangeleverd dat bestond uit 49 fragmenten met bijna 60 kinderen. Het was schitterend om al die verhalen van kinderen te horen. Een hele klus om er één verhaal van te maken. We hebben één leerling nog gevraagd om een voice-over in te spreken. We zijn erg blij met het resultaat!’