Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag 9 maart stelde de Waalwijkse gemeenteraad het mobiliteitsplan vast. Een uitgebreid document waarin veel van de doelen van de coalitie zijn opgenomen. GroenLinksaf is echter van mening dat er op het gebied van de OV-verbinding met de kernen veel meer ambitie moet worden getoond. Dat heeft de partij tijdens het debat in de gemeenteraad duidelijk gemaakt. In Sprang-Capelle en Waspik wonen ongeveer 15.000 inwoners, dat is bijna een derde van de gemeente Waalwijk. Toch zijn deze kernen doordeweeks na 19.00 uur niet met de bus bereikbaar. In het weekend is het überhaupt niet mogelijk om met de bus in Waspik of Sprang-Capelle te komen. Of om vanuit de kernen naar Waalwijk te reizen. In hun bijdrage stelde GroenLinksaf daarom hardop de vraag aan het college, hoe dat in 2023 nog mogelijk is.
Momenteel liggen er enkele oplossingen voor, zoals e-scooters en OV-fietsen. Hoewel GroenLinksaf een groot voorstander is van deelmobiliteit, lost dit het probleem niet voldoende op. De minder valide inwoners van onze kernen zijn met OV-fietsen niet geholpen (ook niet als het E-bikes zijn). Daarnaast is het tien kilometer fietsen van Waspik naar Waalwijk. Dat is best ver als je door de regen moet fietsen, of als je in je eentje in het donker over het Halvezolenpad moet rijden.
Maar, problemen zijn er om opgelost te worden. GroenLinksaf is zich ervan bewust dat de gemeente Waalwijk hierin niet alles zelfstandig kan beslissen. Openbaar Vervoer wordt immers door de provincie aanbesteed. De partij heeft er vertrouwen in dat het college (naast lobbyen bij de provincie) meerdere mogelijkheden onderzoekt om de bereikbaarheid te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een buurtbus. Mocht het college niet tijdig oplossingen kunnen vinden, dan is GroenLinksaf van plan om hier actie op te ondernemen.