DEN BOSCH - De Raad van State heeft de stikstofcompensatie in de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) goedgekeurd. Eerder stemde zij al in met de inhoudelijke plannen. Provincie Noord-Brabant, gemeenten Heusden, Waalwijk en ‘s-Hertogenbosch en waterschap Aa en Maas zijn blij dat zij na jaren vertraging met het plan aan de slag kunnen. Door de vertraging zijn de kosten van GOL toegenomen.
Om de kwaliteit van de omgeving rond de A59 (tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk) te verbeteren, is het programma Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) ontwikkeld, gericht op de drie doelen natuur, water en verkeer. Het plan verbetert niet alleen de bereikbaarheid van het gebied, de veiligheid rondom gevaarlijke op- en afritten en meer doorstroming van het verkeer op de A59, maar zorgt ook voor behoud van natuur, waterberging, meer mogelijkheden voor recreatie en economische activiteiten en een betere leefbaarheid in de kernen.
Wilma Dirken, gedeputeerde provincie Noord-Brabant is ontzettend blij met de goedkeuring: “GOL is een project dat op alle fronten hoognodige positieve ontwikkelingen brengt. De gebiedsontwikkeling pakt niet alleen de leefbaarheid en bereikbaarheid in het gebied aan, maar ook de veiligheid en natuur. Het totaalpakket moet er ook voor zorgen dat ’s-Hertogenbosch en omgeving bij hoogwater droge voeten houden.”
Wethouder Frank Spierings van de gemeente Waalwijk: “Voor Waalwijk is de realisatie van het GOL een grote verbetering voor de bereikbaarheid van het bestaande en nieuwe bedrijventerrein Haven, het Havengebied en het centrum. Dat biedt natuurlijk kansen voor verdere economische ontwikkeling en leefbaarheid van de gemeente Waalwijk. Al onze inwoners profiteren van deze inzet op meer brede welvaart.”
Wethouder Thom Blankers van de gemeente Heusden: “Bij een positief besluit over de financiën, kunnen we het plan echt mogelijk maken. Om de verkeerssituatie te verbeteren in Drunen, Vlijmen Oost en het centrum van Vlijmen. Hier wachten onze inwoners al heel lang op. Ook is dit dé kans voor de aanleg van de snelfietsroute van Waalwijk naar ’s-Hertogenbosch, een ecologische verbindingszone en natuurontwikkeling. Ook is de weg vrij om honderden nieuwe woningen te bouwen in de nieuwe wijk De Grassen.”
Ernest de Groot, dagelijks bestuurslid van waterschap Aa en Maas, is blij met deze uitspraak: “We gaan het Engelermeer nu inrichten als waterbergingsgebied. Bij langdurig hoogwater op de Maas vangen we hier overtollig water op om zo wateroverlast in bewoonde gebieden te voorkomen.”
Het grote en brede belang bij de realisatie van GOL wordt onderstreept door het feit dat twintig partijen, verbonden in een Samenwerkingsovereenkomst (getekend in 2012), zich voor GOL hardmaken. Dat zijn, naast de provincie, het waterschap en de verschillende gemeenten, economische belangenorganisaties, maar ook Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Brabants Landschap en de Brabantse Milieufederatie.
De opdracht voor de uitvoering van GOL is in maart 2020 gegund aan aannemerscombinatie Mourik-Besix. Op dat moment was de verwachting dat er een onherroepelijke uitspraak zou komen van de Raad van State in het najaar van 2020. De aannemer heeft voorbereidende werkzaamheden gedaan, zoals gebiedsonderzoek en het maken van ontwerpen. In overleg met de aannemerscombinatie wordt nu een planning gemaakt voor het uitvoeren van de werkzaamheden.
Het totale benodigde budget is in 2020 begroot op circa € 118 miljoen. Dit bedrag is niet meer toereikend. De colleges van de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Waalwijk en Heusden gaan financiële voorstellen voorbereiden. Het is nog niet bekend wanneer er een definitief financieel akkoord is.