Gemeentelijke belastingaanslag 2025: alles wat je moet weten

09 jan , 11:50 Gemeente
472558810 1015376267288314 7961920744262644748 n
Credits: CC0

WAALWIJK - De gemeentelijke belastingaanslag voor 2025 wordt vanaf dinsdag 28 januari verspreid. Dit aanslagbiljet bevat informatie over de te betalen belastingen, zoals de WOZ-waarde, onroerendezaakbelasting (OZB), rioolbelasting, afvalstoffenheffing en, indien van toepassing, hondenbelasting.

Digitale of papieren ontvangst

Inwoners die zich vóór 1 januari 2025 hebben aangemeld bij MijnOverheid en hebben aangegeven berichten van de gemeente Waalwijk te willen ontvangen, krijgen de belastingaanslag digitaal via de berichtenbox. Anderen ontvangen de aanslag via de post. Indien er geen post wordt ontvangen, wordt geadviseerd eerst de berichtenbox op www.mijnoverheid.nl te controleren.

Betalingsopties

Het is belangrijk de belasting tijdig te betalen. De vervaldatum staat vermeld op de aanslag. Betaling kan op drie manieren worden uitgevoerd:

  • Zelf overmaken.
  • Automatische incasso.
  • Betalen via iDEAL: Voor digitale aanslagen via MijnOverheid: klik op het iDEAL-logo.Voor papieren aanslagen: scan de QR-code op de brief. Acceptgiro's worden niet meer verzonden.
  • Voor digitale aanslagen via MijnOverheid: klik op het iDEAL-logo.
  • Voor papieren aanslagen: scan de QR-code op de brief. Acceptgiro's worden niet meer verzonden.

Vragen of bezwaar

De gemeente Waalwijk stelt jaarlijks de WOZ-waarde van woningen, bedrijfsgebouwen en gronden vast. Vanaf 30 januari is een speciaal team beschikbaar om vragen over de WOZ-beschikking of belastingaanslag te beantwoorden. Dit team is bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 12.30 uur via telefoonnummer 0416 – 683 456. Het is aanbevolen vooraf het taxatieverslag te raadplegen via www.waalwijk.nl/woz. Indien aanvullende informatie nodig is, wordt binnen vijf werkdagen teruggebeld.

Indien men het niet eens is met de vastgestelde WOZ-waarde, kan bezwaar worden gemaakt. Bezwaar indienen is mogelijk tot zes weken na de verzenddatum van de aanslag. Hiervoor is geen tussenkomst van een extern bureau vereist. Bezwaar kan digitaal via de website of schriftelijk worden ingediend. Een schriftelijk bezwaar moet de volgende gegevens bevatten:

  • Reden waarom de WOZ-waarde niet juist is.
  • Het aanslagnummer.
  • Naam en adres van de indiener.
  • Handtekening.

Voordelen van direct bezwaar maken bij de gemeente

Direct bezwaar maken bij de gemeente heeft de volgende voordelen:

  • Gelijke kans op verlaging van de WOZ-waarde.
  • Snellere afhandeling.
  • Persoonlijk contact met de gemeente.
  • Voorkomen van hoge kosten door tussenkomst van externe bureaus.
  • Betere controle over het proces, omdat de indiener de woning het beste kent.

Meer informatie over belastingen en WOZ-waarde is te vinden op www.waalwijk.nl/woz.