Zomerschool Waalwijk: met taal bezig zijn zonder dat je het zelf door hebt

WAALWIJK – Naar school in de zomervakantie? 28 kinderen van 5 verschillende basisscholen uit Waalwijk deden het én met veel plezier. Ze gingen namelijk een week naar de Zomerschool georganiseerd door de Teresiaschool, Kunstencentrum Waalwijk, de Bibliotheek Midden-Brabant en kinderopvang Mikx. Hier leerden ze de hele week alles over het thema energie. En stiekem oefenden ze zo ook met taal, want dat is de achterliggende gedachte van de Zomerschool.

Eveline Glorius, lees- en mediaconsulent bij de Bibliotheek Midden-Brabant vertelt waarom: “We organiseren deze week voor kinderen die een taalimpuls nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze een taalachterstand hebben óf taal gewoon lastig vinden. Dat doen we niet door ze te verplichten om een dik boek te lezen, maar door middel van onderzoekend leren.” De leerlingen gingen tijdens de Zomerschool aan de slag met het thema ‘energie’. Het draaide de hele week om een professor die hulp nodig heeft om de wereld te behoeden voor klimaatverandering.

Eveline vervolgt: “Ondertussen moeten de leerlingen allerlei dingen opzoeken in boeken, dingen opschrijven op posters, codes ontcijferen en in gesprek gaan met elkaar. Ze maken verschillende uitstapjes en komen bijvoorbeeld ook langs voor een speurtocht door de Bibliotheek. Zo zijn ze dus eigenlijk een hele week met taal bezig zonder dat ze het zelf door hebben.”

Geen rekensommen, maar op onderzoek uitgaan

Aan het einde van de week is de Teresiaschool omgetoverd tot expositieruimte waar alle kinderen hun idee om de wereld te verbeteren presenteren aan hun ouders. Maar allereerst ontvangen alle kinderen onder luid applaus hun Zomerschool-diploma, die ze met trots ontvangen. Eén van de deelnemers is Ole en hij is erg enthousiast over de Zomerschool. “Normaal moet ik stil zitten op school en mag ik geen lawaai maken. Maar hier mag dat juist en doen we allemaal leuke dingen. Zoals een bezoek brengen aan windmolens of een liedje trommelen op emmers. Ik baal dan ook dat de week alweer voorbij is.”

Ook Pleun kijkt met een goed gevoel terug op de week, alhoewel ze de presentatie geven aan de professor wel een beetje spannend vond. “Het was een heel bijzondere week waar we uitvindingen hebben bedacht en na hebben gedacht hoe we de wereld beter kunnen maken. Normaal zit je in de klas rekensommen te maken, dan vind ik deze school toch een stuk leuker!”

Dat is dan ook precies wat Marjolein Peeters van het Kunstencentrum Waalwijk met dit project wilde bereiken. “Doordat kinderen op een onderzoekende manier met taal bezig zijn, doen ze het met plezier. Ze voelen het niet als een verplichting en zo zou volgens mij het onderwijs meer moeten zijn. Leren moet leuk zijn en kinderen moeten er plezier aan beleven. Als je het betekenisvoller maakt, bereik je ook veel meer bij de kinderen. Ze hebben echt motivatie om er mee aan de slag te gaan.”

Allergisch voor boeken

Marjolein: “We willen vanuit Waalwijk Taalrijk op jonge leeftijd taal stimuleren. Ik hoorde laatst een kind zeggen dat hij ‘allergisch is voor boeken’ en toen mochten ze vervolgens gaan knippen in boeken en er een heel ander verhaal van maken. Toen vond hij het opeens wel heel leuk. Door anders met taal om te gaan, kun je kinderen er tóch voor enthousiasmeren. Dat zorgt er niet alleen voor dat hun taalontwikkeling vooruit gaat, maar ook dat hun zelfvertrouwen groter wordt. En daar doen we het voor!”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen