SeLL: ‘Samen bereik je veel meer’

Foto: Reclamestudio Image&Motion

‘Met de SeLL (Schoenen- en Ledersociëteit De Langstraat) willen we laten zien dat De Langstraat het hart is van de schoenen- en lederindustrie in Nederland.’ Een sociale en open club voor jong en oud die affiniteit heeft met de branche.

De verschuiving van de industrie naar schoenenhandel is een feit, maar nog steeds zijn er in De Langstraat de grootste en belangrijkste onderdelen van deze branche te vinden. Nieuwe generaties staan inmiddels aan het roer van ondernemingen die hun oorsprong hebben in de branche van schoenen en leder. Bestuurslid Johan Timmermans (Timbezo) ziet hierdoor nieuwe kansen en ook het belang van onderlinge samenwerking. ‘Als bestuur zien we de verjonging binnen de vereniging als zeer positief. Deze zogenaamde ‘young professionals’ zijn dan ook meer dan welkom. Daarnaast zien we steeds meer leveranciers, producenten, designers, retailers, accountants of marketingbureaus die op welke manier dan ook binding hebben met de branche, zich bij ons aansluiten. ‘Als ondernemers binnen deze schoenen-, leder- en aanverwante branches kunnen we elkaar inspireren. Hierdoor krijg je ook een sterke profilering, wat ook weer zorgt voor het terugzetten op de kaart van Waalwijk en de Langstraat.’

Jongeren

Jacorine de Graaff (Rabobank De Langstraat en bestuurslid): ‘De SeLL is opgericht in 2009. Vanuit de Rabobank geïnitieerd om de krachten binnen de branche te bundelen. We willen graag kennis delen en verbinding leggen tussen de leden. Hiervoor organiseren we verschillende activiteiten aan de hand van een thema of een actualiteit. Vanzelfsprekend is er altijd een gezellig samenzijn na afloop.’ Zo organiseert de club een aantal keer per jaar een bedrijfsbezoek. ‘We willen ondernemers bij elkaar betrekken en waardevolle kennis delen voor de branche.’ Tjerk van den Hout (Shoerama) is sinds 2017 lid van SeLL. ‘Naast een netwerkclub willen we ook graag jongeren enthousiast maken voor het vak. Hiervoor benaderen we scholen en creëren we stageplekken bij onze leden.’

Jacorine voegt hieraan toe: ‘Contacten met de Mbo-opleiding Sint Lucas in Boxtel zijn er al. Studenten krijgen bij ons een mooie kans om de arbeidsmarkt te verkennen. Zo kunnen we hen via een stageplek ook aan een baan binnen de branche helpen.’

Laagdrempelig

Het SeLLbestuur is blij met het stevig fundament dat met name gelegd is door oud-bestuursleden Joep Hamburg en Albert Haan. ‘We bouwen nu verder met de ontwikkelingen van vandaag.’ Volgens het bestuur staan ze aan het een begin van een nieuw tijdperk. ‘Dat voor een groot deel de productie van schoenen en lederwaren is verplaatst naar het buitenland wil niet zeggen dat er hier niets gebeurt, integendeel.

Dat de schoenenindustrie in zekere zin meer plaats heeft gemaakt voor handel en toeleveranciers, is een ommezwaai, maar schept ook nieuwe mogelijkheden voor de toekomst. Onlangs heeft een van onze leden een fris nieuw logo ontworpen. Dat is waar we voor willen staan: een laagdrempelige club professionals die kennis willen delen onder elkaar, met een frisse blik op de toekomst. We mogen trots zijn op onze gemene deler; die van schoenen en leder. En dat mogen we best uitstralen.’

Lid worden van SeLL De Langstraat?

Heb je affiniteit met de leder- en/of schoenenbranche en de regio De Langstraat en ben je bereid om iets te betekenen voor de vereniging? Meld je dan nu aan: www.selldelangstraat.nl/lid-worden

 

Tekst: Mireille Kleijngeld


Twee keer per jaar brengt Balkenende Media het magazine Gewoon Waalwijk uit. Een magazine vol met verhalen van en door Waalwijkers. In de rubriek “Gewoon Waalwijk” brengen we geregeld één van deze artikelen nog eens extra onder uw aandacht. Vandaag het verhaal van de SeLL.

In september 2019 volgt de zevende editie van Gewoon Waalwijk. Interesse? Mail naar [email protected] of bel naar Miranda Jacobs (06-18418929)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen