112

GFT, wat doe jij ermee?

Foto: Pixabay

In 2019 delen de gemeenten van de regio ‘Hart van Brabant’ tips hoe je makkelijker je GFT kan scheiden en afval kan voorkomen. Nog teveel etensresten, groente- en fruitresten zitten namelijk in het restafval. Dat is jammer, want dit zijn waardevolle grondstoffen. Daarom starten de gemeenten de campagne ‘GFT, wat doe jij ermee?’, bedoeld om praktische handvatten te bieden om GFT te scheiden, afval te voorkomen en inwoners op te roepen hun tips te delen.

Voedselverspilling terugdringen en GFT apart houden

Zo’n dertien procent van ons eten verdwijnt jaarlijks ongebruikt in de restafvalcontainer. Dat is ruim 40 kilo voedsel per persoon per jaar. Alle huishoudens samen verspillen daarmee in Nederland 700 miljoen kilo goed voedsel. De oorzaken van voedselverspilling zijn verschillend: te veel ingekocht, te lang bewaard, te veel gekookt of gewoon niet lekker. Uit analyses blijkt dat huishoudens niet alleen ongebruikt voedsel weggooien in de restafvalcontainer, maar ook schillen, stronken, kaasresten, eierschalen, koffiedik, theeresten en vlees- en visresten. Groente- en fruitafval dat dus niet terecht komt in de Gft-container, maar via de restafvalcontainer in de verbrandingsoven. Dit terwijl van GFT juist biogas en compost kan worden gemaakt.

Wethouder Dilek Odabasi (duurzaamheid, natuur en milieu): ”Waalwijk is een aantrekkelijke gemeente om in te leven, wonen, werken, ondernemen en verblijven. Dat willen we graag zo houden en versterken. We willen duurzaam vooruit. We werken dan ook samen met onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties aan een schone, groene en duurzame stad. Goede afvalscheiding draagt hieraan bij. Afval is namelijk geen afval maar een waardevolle grondstof. Van gescheiden grondstoffen kunnen nieuwe producten worden gemaakt. Waalwijk ondersteunt dan ook vanzelfsprekend deze campagne.”

Maak het makkelijker

De regio ‘Hart van Brabant’ is niet de eerste die een communicatiecampagne start over het scheiden van afval. Het is een uitdaging om inwoners hiertoe aan te zetten. Daarom focust de campagne in eerste instantie juist niet op bewustwording en het belang voor het milieu, maar op het feitelijk gedrag dat mensen vertonen. De meeste mensen willen geen voedsel verspillen en willen ook best afval scheiden. Toch belandt nog veel GFT en ongebruikt voedsel in het restafval.

De campagne ‘GFT, wat doe jij ermee’ gaat daarom uit van het concept ‘gemak’: Hoe kunnen we het de inwoners zo makkelijk mogelijk maken om geen voedsel te verspillen en GFT goed te laten scheiden? De campagne bestaat uit praktische tips om het scheiden makkelijker te maken en verspilling tegen te gaan. De tips verschijnen op de bestaande communicatiekanalen van iedere gemeente in de vorm van lifehacks; een online trend op social media van doe-het-zelf oplossingen die het leven net wat gemakkelijker maken. Daarbij roepen de gemeenten de inwoners op om hún tips ook te delen. Zo wordt de boodschap nog eens versterkt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen