Monorail van Tilburg naar de Efteling en Waalwijk is voor D66 geen Fata Morgana

Foto: Pixabay.com

Wat D66 betreft rijdt over enkele jaren in Midden-Brabant de eerste Nederlandse monorail. D66 wil deze monorail laten starten bij de containerhaven in Tilburg en via het Elisabeth ziekenhuis richting een transferium bij Loon op Zand laten lopen. Daar moet de opstapplaats komen voor bezoekers van de Efteling.

De rail gaat daarna verder naar een transferium ter hoogte van de Maasroute en ten slotte naar de nieuwe buitenhaven in Waalwijk. De monorail moet geschikt zijn om zowel mensen als containers te vervoeren.

Het idee ontstond alweer enkele jaren geleden bij een conferentie van lokale D66-afdelingen over de toekomst van Midden-Brabant. Sindsdien hebben er veel gesprekken en berekeningen plaatsgevonden. “Het idee is niet alleen voor de Efteling en toeristen maar ook voor de industrie en bewoners van het gebied.” Aldus Rini van der Laak die aan de wieg stond van het plan. Natuurmonumenten, Visit Brabant en ook Tesla volgen het idee al een tijdje. “We zoeken alleen nog dappere politici die het idee vooruit willen brengen.”

In samenwerking met Statenlid Femke Dingemans (uit Kaatsheuvel) en kandidaat-Kamerlid Arend Meijer (uit Waalwijk) bracht Van der Laak het idee daarom onder de aandacht van de landelijke D66 fractie. Deze ziet er veel heil in. “De afname van verkeersopstoppingen op de N261 en A59 in combinatie met de afname van fijnstof in de omliggende Natura2000 gebieden gaven de doorslag”, legt Meijer uit, “De aanleg van de monorail levert op korte en lange termijn werkgelegenheid op voor de regio. Vanuit het transferium bijvoorbeeld is verdere ontwikkeling mogelijk van de Leisure Boulevard waar provinciaal al hard aan gewerkt wordt. Met toegang tot het Blauwe Meer en natuurgebied Huis ter Heide, (elektrisch) fietsenverhuur, etc.“

Financiering willen de D66-ers organiseren via cofinanciering tussen de verschillende overheden (gemeente, provincie en Rijk) in combinatie met de gebruikers. Ze denken daarbij aan geld vanuit het provinciaal mobiliteitsfond, het innovatiefonds en hulp vanuit Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij “Tenslotte betalen ondernemers een klein tarief per container en toeristen betalen in plaats van tientjes parkeerkosten een paar euro reiskosten;” zegt Arend Meijer; “Dat past in onze Brabantse cultuur om zaken samen op te pakken.”

De monorail moet de industriegebieden in Tilburg en Waalwijk op een duurzame wijze gaan verbinden door gemakkelijk containers van het ene naar het andere terrein te vervoeren. Aanpalende industrieterreinen, zoals in Dongen, kunnen met korte vervoerscycli meeprofiteren van de infrastructuur. Voor de twee industriegebieden ontstaan nieuwe ontwikkel- en uitbreidingsmogelijkheden. “We hebben bedrijven als Bol.com en Tesla hard nodig in deze regio; met dit soort innovatieve oplossingen bewijst Brabant dat ze een economische topregio in Nederland is.” zegt Meijer die op de D66-kieslijst plaats 25 heeft.

Ingezonden bericht D’66

Reacties